حال و هوای روحی ما همیشه فقط بسته به اتفاقات زندگی نیستند. گاهی کمبود یک ویتامین یا ماده‌ی معدنی در رژیم غذایی می‌تواند به منجر به بی‌انرژی و بی‌انگیزه بودن شود. این ویتامین‌ها به کسانی که علائم و نشانه‌هایی از اضطراب، افسردگی، استرس یا دیگر حالت‌های مخرب روحی از خود بروز می‌دهند کمک می‌کند:

ویتامین D

این ویتامین را به نام ویتامین نور خورشید می‌شناسند. این ماده‌ی معدنی نقش بسیار مهمی در عملکرد بیشتر قسمت‌های بدن دارد و نور خورشید مهم‌ترین منبع تامین آن است. پزشکان روزی ۲۰ دقیقه در معرض نور آفتاب قرار گرفتن (پس از استفاده از کرم ضدآفتاب برای صورت و دست‌ها) را توصیه کرده‌اند. چنانچه در مناطقی زندگی می‌کنید که روزهای آفتابی چندان پرشمار نیستند و به‌ ویژه در فصل زمستان می‌توانید از مکمل‌های دارویی استفاده کنید.

امگا ۳

پژوهش‌ها نشان می‌دهند اسیدهای چرب امگا ۳ نقشی پررنگ در سلامت مغز به ویژه وقتی پای بهبود علائم افسردگی و بهتر شدن حال روحی در میان باشد، ایفا می‌کنند. یکی از راه‌های کلیدی گنجاندن امگا ۳ در رژیم غذایی مصرف ماهی است. آجیل، و مشخصا بادام و گردو هم جزو مواد غنی از امگا ۳ هستند. علاوه بر این‌ها می‌توانید از قرص‌های مکمل امگا ۳ پس از مشورت با پزشک‌تان استفاده کنید.

ویتامین B6

این ویتامین در عملکرد شماری از اعضای بدن و بهبود وضعیت روحی روانی موثر است. حضور این ویتامین برای عملکرد بهتر اعصاب حیاتی است و کمبود آن موجب بروز اختلالات اعصاب از جمله افسردگی می‌شود. مصرف ۲۵ میلی‌گرم روزانه از این ویتامین به ویژه برای خانم‌ها توصیه شده است.

ویتامین B3

این ویتامین که آن را به نام نیاسین هم می‌شناسند یکی از عوامل موثر در تولید سروتونین است که امکان برقراری ارتباط میان سلول‌های مغز و سلول‌های سیستم عصبی را فراهم می‌کند. طبق تحقیقات انجام شده کمبود این ویتامین منجر به بروز افسردگی در افراد می‌شود. ۲۰ میلی‌گرم از آن بایستی در رژیم روزانه گنجانده شود.

ویتامین B12

این ویتامین هم به عنوان یکی از مواد انرژی‌زا، کاهش دهنده افسردگی و بهبود دهنده‌ی کلی وضعیت روحی معرفی شده است. روزانه ۱۰ میلی‌گرم از آن باید در رژیم غذایی گنجانده شود تا فرد از آسیب‌های ناشی از کمبود آن در امان باشد. این ویتامین در مواد خوراکی گوناگونی از جمله گوشت، جگر، ماهی، تخم‌مرغ و پنیر فتا یافت می‌شود.

اسید فولیک

این ماده‌ی معدنی مهم که آن را به نام ویتامین B9 هم می‌شناسند به بدن در ساختن سلول‌های جدید کمک می‌کند. به همین دلیل مصرف آن به ویژه در زنان باردار از اهمیت بسزایی برخوردار است. این ماده نیز چون دیگر ویتامین‌ها در کاهش علائم افسردگی مفید است.

ویتامین C

شماری از پژوهش‌ها نشان داده‌اند رابطه‌ای نزدیک میان ویتامین C و حالات روحی افراد مخصوصا در میان افراد مسن دیده شده است. مصرف این ویتامین چه از طریق مکمل‌های دارویی و چه مواد طبیعی تاثیری قابل توجه در بهبود عملکرد مغز و کاهش اضطراب و استرس ایفا می‌کند. این ویتامین باید به طور منظم و روزانه مصرف شود و کمترین میزان دریافتی آن برای بدن روزی ۱۰۰ میلی‌گرم است.